onsdag 28 oktober 2009

Vågar jag åka till Neapel?


På det här hotellet bodde jag och några till när vi var till Neapel i somras och Ewa och Gennaro gifte sig. Jag har svårt att tänka mig att camorran skulle ha nåt fäste här. Men man vet aldrig.
Idag, på bussen på väg till tandläkarn, läste jag slut på boken Gomorra av Roberto Saviano.
Och utan att ljuga kan jag säga att jag var glad att åka till Arninge och inte till Neapel
Nog är boken en resa i camorrans land och en skildring av våld och grymhet som inte riktigt går att fatta. Jag vet inte vad som berörde mig mest, dom frivilliga knarktestarna, visitors, eller de ohyggliga morden på ibland mycket unga pojkar och flickor. Hela boken är en berättelse om verklighetens blodiga krig i maffians värld.

Jag förutsätter att om jag nån gång landar i Neapel blir jag mött av Ewa och Gennaro.

Inga kommentarer: