lördag 9 februari 2008

Jag är också överkänslig


Detta är min medicin mot överkänslighet och kronisk allergi

I kväll i aktuellt var det ett inslag om att svenska folket blir mer och mer överkänsliga, för dofter. Det sprutas dofter på leksaker, nya bilar är "besprutade" med goda dofter. Allt för att lura oss att handla mera. Mot denna överkänslighet finns ingen medicinsk behandling.

Jag är också överkänslig, med andra ord, jag har utvecklat kronisk allergi. Mot alliansen. Hur länge ska dom få hålla på med sina urbota korkade förslag, det ena efter det andra. Först ut var a-kassan, sen kom socialförsäkringarna, betygen i skolan och nu idag läser jag på DN debatt om ett förslag att tvångshämta ungar som inte vill gå till skolan. Vi har skolplikt i Sverige och det finns andra sätt att se till att den efterföljs.

Vad får vi för unga-vuxna om dom får lära sig sådana metoder? Ge kommunerna resurser att ta hand om barn som far illa i hemmen och stöd till föräldrarna. Ge fritidsgårdar och andra sociala instanser möjlighet att göra en insats. Nej, det finns inte i alliansens sinnevärld. Det ska vara hårda nypor både mot unga och vuxna. Då lär man sig veta hut.
Vad blir nästa steg? Ska alliansen ge sig på våra små, kanske redan ofödda. Betala för mödravård? Betala för barnavård? Att dom tar bort barnbidraget är väl inte aktuellt så länge det finns småbarnsföräldrar i regeringen.

För min allergi finns heller ingen medicinsk behandling. Men däremot politisk. Jag ska göra allt som står i min makt att påverka inom (s) ända till valet 2010. För att dom avgår frivilligt innan dess, det har dom inte förstånd till.

Inga kommentarer: