onsdag 13 februari 2008

Jag ska staka mig till nytt jobb


Norrtäljes arbetslösa stakar sig fram till jobb. Knappast. Foto: http://www.frilufts.se/
Bokstavligen och handgripligen. Jag deltar nu i regeringens senaste "satsning" på oss långtidsarbetslösa. Jag går till Folkets Hus när jag inte jobbar. Förra veckan deltog jag tre halvdagar. Då var det presentation!! Två halvdagar för att presentera sig för varandra. Helt absurt. Efter allt gapande om "alla ska ha jobb", sjuka som friska, gamla som unga. Och detta förhatliga ord "utanförskap" så tänkte jag att det blir kanske något konkret som kommer att erbjudas. Även om min tilltro till alliansens så kallade arbetsmarknadspolitik inte är särskilt stor, med andra ord, det finns ingen trovärdig politik på det området heller.
Men.. jag gick dit på förmiddan idag för jag skulle jobba på eftermiddan. Ämnet var "Hälsa och livsstil". Efter tre timmars diskuterande om alla våra krämpor och hur regeringen ska bota oss så kom förslaget från utbildaren: I morgon stavgång! Jag har ingenting emot att gå med stavar, ett bra sätt att hålla sig i form. Men att det ska ingå som punkt på schemat för att man ska få ett jobb, det tror jag inte på.

Så i morgon kommer vi långtidsarbetslösa Norrtäljebor att gå omkring med stavar och antagligen också med en lapp hängande runt halsen med texten: LÅNGTIDSARBETSLÖS, jag tror personligen inte att jag får något jobb av detta påhitt. Vilken arbetsgivare "tänder" på detta.

Inga kommentarer: