tisdag 24 november 2009

Vilken himla tur att jag inte äter fläskkött


En spargris är den enda gris jag tycker om
Jag är djurvän och miljövän. Jag har inte ätit fläsk eller kött sedan 1984. Det var ett radioprogram om dåtidens vanvård av grisar. Det är inte bättre nu år 2009. Denna vansinniga vanvård av djuren hos svinuppfödare i Sverige får mig att må illa.
Utdrag ur SR:s hemsida:
"Grisar som äter upp varandras svansar på grund av stress. Trängsel, inget halm på golvet, skadade och döda djur ligger på golvet och andra grisar som äter av kadavret. Det är bara några av bristerna som organisationen Djurrättsalliansen kunde se när de gått in i ett hundratal svenska gårdar med grisar runt om i landet."

Värst var det hos Swedish Meats-ordföranden Lars Hultströms sviniga anläggning. Han har nu tagit en "time-out", för evigt hoppas jag. Och jordbruksminister Eskil Erlandsson är "lessen". Det tycker jag att han ska vara. Men nu räcker det inte med att vara lessen, nu måste det till hårdare tag mot svineriet.

Ewa och Gennaro vill nog gärna äta skinka till jul när dom kommer hem, men var i helskotta finns det en skinka att köpa som jag vet kommer från en "glad" gris?

Inga kommentarer: