måndag 15 mars 2010

ABF Stockholm ger mitt liv innehåll


ABF, grundades 1912 och blev Sveriges första studieförbund.
Jag pluggar italienska på ABF Stockholm, är inne på min sjätte termin.
Jag, som bara har 8-årig folkskola från Bonäset. En skola som använde samma studiemedel år efter år, generation efter generation. Fick lära mig substantiv och plus och minus.
Inte hade jag mycket i "verb"-bagaget när jag kom till min första italienska lektion. Men tack vare ABF:s fantastiska språklärare har jag fått och får utbildning i ett språk som jag kommer att få användning och glädje av.

En av ABF:s grundidéer är att ge verktyg till att kunna påverka sin egen situation och dom verktygen har jag stor användning av.

Att sen ABF delar mina politiska värderingar är ännu ett plus i kanten. För vem vill lära sig italienska med "högerdialekt"? Inte jag i alla fall.

Socialdemokratisk italienska klingar mycket vackrare.

Inga kommentarer: