onsdag 24 mars 2010

Nu skäms jag


Här ligger Bjästa, kör fort förbi om ni åker norrut
I ett tidigare inlägg var jag stolt över att vara född i Ö-vik och att Foppa, en domsjögrabb, fick bära svenska flaggan under invigningen i Vancover-OS.
Nu ikväll skäms jag att vara Ö-viksfödd. Skäms när jag ser och hör hur inskränkta Bjästa och Domsjöbor tar en våldtäktsman i försvar. Pojkfan har erkänt. Han är dömd. Men ändå blir inte flickorna trodda. Dom blir förföljda på internet med hemska påhopp och gossen blir försvarad.
Både vuxna och ungdomar tror på rykten och på vad "bekantas bekanta" har sagt.
Skolan, kyrkan "vet ingenting", kan inte ta ställning. Vad finns det för utbildningsnivå? Detta hände i en skola? Vad har man för människosyn?

En sak är säker, aldrig mer Norrland

1 kommentar:

Purusha sa...

Jag skickade följande emejl efter programmet till prästen Lennart Kempe: Jag såg dig i kväll i Uppdrag granskning. Du blev intervjuad angående en skolavslutning och två elever, den ena ett våldtäktsoffer, den andre gärningsman. Det verkade som du hyste större medkänsla med gärningsmannen än med offret. Varför? Jesus såg ju först till de minsta och svagaste, även om syndare ska förlåtas. Kan du förklara ditt underliga beteende i TV?
Prästens mejladress: lennart.kempe@svenskakyrkan.se