söndag 15 juli 2007

Ut i skogen ska vi gå


Idag har min systerson med sambo och vovve varit hos mig och Ewa. Vi gick till skogs för att leta svamp och vi hittade 0. Men däremot plockade vi blåbär och smultron. Blåbär är nyttigt, detta står i faktarutan:

• Blåbär tillhör släktet Vaccinium myrtillus. Bären innehåller organiska syror, garvämnen (av tannintyp), antocyanosider (olika slags sockermolekyler bundna till cyanin, delphinidin, malvindin och petunidin), betakaroten (ett förstadium till vitamin A), vitamin C samt mangan och lutein. Antocyanosider är pigment (av olika sorter) som ger blåbäret dess färg. • Namnet kommer från grekiskans anthos – blomma, och kyaneos – mörkblå. I folkmedicinen har blåbär använts för behandling av diarréer, tarminfektioner och jäsningsprocesser i mag-tarmkanalen, eksem och inflammation i tandköttet. Samt vid nattblindhet och andra synproblem.Källa: Fytomedicin, Hans Bertil Juneby

Eftersom min syn inte är den bästa, får jag väl ge mig ut på en skogspromenad med blåbärskorgen igen.

Inga kommentarer: