måndag 12 maj 2008

Rätt ska vara rätt




Idag var jag till ak-expen på förmiddan för att fixa kallelsen till kvinnoklubbens nätverksträff. Där träffade jag Irene, en av utbildningsledarna i UNO, Utbildning Nordost. Hon hade läst min blogg och hade synpunkter på att det var inte bara den nyckelharpospelande mannen som hade fått jobb, utan det var flera. Det är bra. Men det framkom inte på avslutningsträffen. Så jag skriver in det nu i stället. Rätt ska vara rätt.

Dessutom sa Irene att med "förra regeringen" läs socialdemokraterna, fick UNO 16 veckors utbildning för arbetslösa, numera med högeralliansen är det bara åtta veckor. Det värmde gott i mitt socialdemokratiska hjärta att få höra det på själva jobbtoppmötesdagen för partiet.

Självklart, socialdemokraterna är och har, i över 100 år, varit ett arbetarvänligt parti, medans högern alltid har varit ett arbetarfientligt parti och nu med tre lydpartier som säger ja och amen till nedrustningen av välfärden. Mindre pengar till utbildning och arbete och mer till storfinansen.

Sen vad gäller min reaktion och helt personliga inställning till upplägget av de åtta veckornas "utbildning" står jag fortfarande fast vid. Fyra veckors schemalagd närvaro, tre timmar om dagen i bästa fall. Näst intill total avsaknad av arbetsmarknadsinriktade insatser dom veckorna. Det var ABF som hade den goda smaken att komma och informera om CV-skrivning.

Men lugn Irene, i september 2010 får UNO säkert tillbaka sina 16 veckor. Då vinner socialdemokraterna valet.

Inga kommentarer: