tisdag 20 januari 2009

Att jag skulle få uppleva detta


bild: http://www.cnn.com/

CNN kl 18.00 (svensk tid)
Ett historiskt ögonblick. Barack Obama svär presidenteden och håller ett salvelsefullt tal till folket. Att få höra en amerikansk president prata om framtiden, om fred och frihet ger mig hopp om mänskligheten. Min dröm om en färgad president under min livstid har blivit uppfylld.
Han ger mig också:
hopp om att människor i världen kanske inte är allt igenom ruttna krigsherrar och svin
hopp om att "förändringarnas" Amerika skall ge eko i övriga världen.
hopp om att den färgade befolkningen i Amerika får samma rättigheter som den vita befolkningen.


Så här säger Obama bl a
"On this day, we gather because we have chosen hope over fear, unity of purpose over conflict and discord."
"And so to all other peoples and governments who are watching today, from the grandest capitals to the small village where my father was born: Know that America is a friend of each nation and every man, woman and child who seeks a future of peace and dignity, and that we are ready to lead once more."

Jag tror på karln, och jag vet att Martin Luther King ler och applåderar i sin himmel. Han hade den drömmen 1963, men den krossades 1968 av en galning.


Må inte Obama gå samma öde till mötes.

Inga kommentarer: