tisdag 1 december 2009

Det spelades (inte) bättre boll på Gunnar Nordahls tid


Så här såg Gunnar Nordahl ut i Milans tröja


Zlatan behöver ingen närmare presentation

"Det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid", så hette en låt som popgruppen Torssons spelade in på 80-talet. Jag håller inte med, för det första var jag för liten för att ens veta vad fotboll var för nånting när den farbrorn spelade. Men att han var född i Hörnefors och släkt med våran granne till mina föräldrar i Bonässund fick jag tidigt inpräntat i mig.

Nu tycker jag att det spelas bättre fotboll, åtminstone när Galaxens härskare, som Aftonbladet skrev i sportbilagan igår, får visa sig på plan. Och naturligtvis är Galaxens härskare ZLATAN.

Ända sen det fotbollsunderbarnet började visa sina rätta takter på fotbollsplanen har jag sparat sportbilagor som handlar bara om honom. Lagt dom i ett kuvert och om, tänk om, jag får barnbarn en gång. Då ska dom få läsa om den ende fotbollsspelaren värd namnet. Jag är säker på att det finns att läsa om honom i Italien, men kanske inte med samma hyllningsovationer.

Inga kommentarer: