torsdag 20 maj 2010

Min Italienresa

Min Italienresa var fantastisk. Ischia är en vacker ö med många sevärdheter. Tog många bilder av omgivningarna men väljer att beskriva hur min resa från Sverige till Italien tog sin början och slut. Blir nog bloggar om allt jag har upplevt också. Att få vara tillsammans med Ewa och Gennaro var det viktigaste, att få se och uppleva Ischia var bonus. Bara en enda sak störde mig under tiden och det var när Italienska TV-kanalen visade nyheter från Bryssels finansministermöte och jag såg Anders Borg i rutan. Det hade jag kunnat vara utan. Men här börjar äventyret:


Resan började vid Norrtälje busstation. Buss till


Arlanda
Så långt allt väl. Var ute i god tid och kunde ta en fika innan det var dags att gå till utgången fvb till

Munich. Där skulle väntan vara en timme och 25 minuter, men.... flygplanet stod på Arlandas startbana i en timme för det var nån strejk i Tyskland och dom fick inte tag i personal. Men vi kom iväg och det blev till att titta noga efter var planet till Neapel skulle avgå. Men jag hittade och landade


i Neapel på utsatt tid. Där blev jag mött av Ewa och Gennaro. Vid midnatt tog vi färjan över till Ischia.
Sen har jag bloggat om vad vi gjort på dagarna, men tänker lägga in några bilder. Vi var och åt på en restaurant som heter L´Arca = Noaks ark. Låg högt uppe på berget och vem vet, kanske är det berget som Noak mellanlandade på innan han kom till Ararat.



I måndags när stormen mojnat tog vi färjan tillbaka till Neapel och hälsade på Gennaros mamma Anna. Det var jätteroligt. Hon är mycket rar och gästvänlig, känns nästan som vi är släkt! Vi sov över hos henne för att vara i närheten av Neapels flygplats när jag skulle hem på tisdag.

Anna, Ewas svärmor
Tisdag morgon, i god tid taxi till flygplatsen. Planet skulle avgå 12.20 enligt biljetten. När jag checkade in visade det sig att planet gick 10.40. Det blev ett kort avsked av mina älsklingar och språngmarsch till utgången. Kom till


Frankfurts flygplats, en av Europas största. Där fick jag vänta i fyra timmar innan planet till Stockholm avgick. Och.... samma slut som början. Väntade på startbanan nära nog en halvtimme innan det blev avresa. Väl på Arlanda, trött men glad att jag hade klarat av alla strapatser tog jag bussen till Norrtälje och Vigelsjö.



2 kommentarer:

Ewa sa...

Lite aventyr ar alltid roligt. Om allt gar som pa rals missar man ju lite charmen med att resa :), om man inte reser med tag forstas...

Monica Högberg sa...

Låter som en härlig resa! Får välan ta och kvista över till dig och din nystädade balkong vid tillfälle. Kram