tisdag 15 maj 2007

Konflikt


Jag lider av idétorka och kan inte komma på nåt att skriva om. Men eftersom jag är tråkig och lyssnar på nyheterna på radio och tittar på nyheterna i TV. Ordet konflikt är ett flitigt använt ord. Mellanösternkonflikten, konflikt inom SAS, konflikt på arbetsmarknaden, och så vidare. Roade mig med att kolla vad det ordet betyder. Och enligt Wikipedia betyder ordet:

Konflikt, dispyt, relation mellan olika parter. En konflikt kan finnas mellan enskilda personer, organisationer eller stater.
Definition: En konflikt är en interaktion mellan minst två parter där minst en part: 1) har önskemål som känns för betydelsefulla för att släppas 2) .. och upplever möjligheterna till sina önskemål blockerade av motparten.
I massmedia används ordet framför allt om arbetskonflikter och politiska konflikter.


Helt plötsligt blir jag i konflikt med mig själv, trots att det behövs minst två parter som har olika åsikter.

1. Jag måste städa

2. Jag måste stryka

3. Jag måste diska

Ingenting av detta vill jag göra. Är helt enkelt konflikträdd. Behöver konflikthantering

Inga kommentarer: