torsdag 29 november 2007

Kvinnors hälsa


Jag läser Morgonbris, s-kvinnors tidning. Bl a finns på debattsidan ett bra inlägg av Ann-Christine Furustrand. Hon efterlyser de obefintliga kallelserna från vissa sjukvårdsområden.
Så här står det på sll hemsida:
"År 1986 fattade en politisk majoritet inom Stockholms läns landsting ett beslut om allmän hälsoundersökning med mammografi enligt de rekommendationer som Socialstyrelsen givit ut. Hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholms läns landsting gav Stockholm – Gotlands Onkologiska centrum (Enheten för hälsoundersökningar) i uppdrag att utarbeta riktlinjer för kallelser, registrering, uppföljning och utvärdering samt att ansvara för dessa delar av verksamheten."
Själv flyttade jag till Norrtälje för drygt ett år sedan. Döm om min förvåning när det damp ner ett brev från Danderyds sjukhus efter ca 1 vecka. Dessförinnan hade jag redan hunnit få en kallelse från Norrtälje sjukhus för gynundersökning. Danderyds sjukhus kallade mig till mammografi! Det enda jag behövde göra var att bekräfta via ett e-mail.
Det är ju under all kritik att inte alla kvinnor blir kallade, oavsett var du har för adress. Ska det vara så?
Jag har också hört av min kamrat i Nacka att kallelse till mammografi är obefintlig. Ska jag tolka det så att bara för att jag råkar bo i närheten av Danderyds sjukhus som har utmärkt utrustning för bröstradiologi och fantastiska mammografisköterskor blir jag kallad. Eller dras det lott om vilka adresser det skickas ut till? Det ställer jag som socialdemokrat och s-kvinna inte upp på.
Men att få Sveriges regering att reagera på det som kostar pengar och dessutom handlar om kvinnors hälsa blir nog svårt.

Inga kommentarer: