fredag 13 maj 2011

Linnea, blomman för dagen

Idag den 13 maj firas Linnea. Carl von Linnés släktnamn. Ett namn som bara blir populärare, sen 1970-talet har det ökat i antal och är nu det 6:e populäraste namnet. I min egen släkt är vi många som heter Linnea, jag själv och min dotter Ewa, hennes syssling Jörgens lilla flicka får Linnea som ett av namnen, Min moster som är borta sen några år, min mormor som jag aldrig fick träffa och min "andramamma" hade alla Linnea som tilltals-eller andranamn.
Ett namn värt att fira med andra ord. Många har skrivit vackra texter om namnet, bl a Strindberg skrev:

"Men se, nu ljusnar det opp, en skogsfälla öppnas för ögat;
Stubbarna stå där på rot, vid rötterna växa det smultron
Och ini mossornas bädd syns skyddad den späda Linnean,
Persikoröda små klockor som dofta af mjölk och af mandel,
fin som en kammarduksnål i grönskande sammet är stucken;
Stängeln står rak som ett strå, så nätt, så sirlig, så pyntad."
Ur Trefaldighetsnatten av August Strindberg (Ordalek och småkonst, 1905)

texten är från http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/linna/linnbor.html

Inga kommentarer: