tisdag 13 september 2011

30 dagsböter

Det blev straffet för italienaren Giovanni Colasante för att han misshandlade sitt eget barn i Gamla Stan i Stockholm. Man tar sig för pannan.... 30 dagsböter, hade jag varit åklagare hade jag yrkat på om inte livstids straff så i alla fall minst 10 års straffarbete i Sibirien. Och livstids förbudsinresetillstånd i Sverige, han är kriminell och ska inte visa sig här igen.
Man ska inte slå barn, det är kränkande och förnedrande. Det är oacceptabelt att kränka ett barn med kroppslig bestraffning.
Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
”Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”.
Som försvar har den kriminelle italienaren enligt TT:
"Den nu dömde pappan har uppgett att han blev arg på sin son som hellre ville ha pizza än prova det svenska köket. När sonen inte fick som han ville ska han ha sprungit i väg. Pappan ska ha sprungit efter, orolig för att sonen skulle gå vilse. När han hann ikapp ska han ha tagit tag i sonens jackkrage och därmed oavsiktligt dragit honom i nackhåret. Pappan har uppgett att sonen hamnade på knä och att han tog tag om sonens ansikte med fingrarna och förklarade att 12-åringen ställde till besvär för hela sällskapet
Pappan har uppgivit att han inte tror på aga som uppfostringsmetod. Stockholms tingsrätt menar dock att mannen "uppsåtligen tillfogad sin son smärta genom att dra honom i håret".

På Rai Uno programmet "La vita in diretta" debatterades domen och en intervju med l´uomo maledetto sändes direkt. Då var jag glad att jag inte kunde förstå varje ord, det var säkert en dåres försvarstal.

1 kommentar:

Ewa sa...

I Italien tycker man att svenskar ar rejalt sjuka i huvudet som inte tillater foraldrar att sla sina barn i uppfostringssyfte. Jag har fatt mig min beskarda del av kommentarer om hur konstiga vi ar och hur upprorande det ar att en god italiensk medborgare inte kan aka till Sverige utan att riskera fangelsestraff. Jag brukar bara saga att jag inte tror pa fysisk bestraffning som en god uppfostringsmetod, men det skrattar de at och skakar pa huvudet :-) Lite kulturkrock kan man saga...