torsdag 2 februari 2012

Framme i Sverige


Efter ytterligare 18,5 timme och 15 cd-skivor är jag framme i nya konungariket Sverige. Jag pratar förstås om tredje boken om Arn, Riket vid vägens slut. Efter ohyggliga strapatser med blodiga svärd, men också en innerlig kärlek mellan Cecilia Rosa och Arn. Arns son Magnus gifter sig och blir pappa till fem barn. Den äldste heter Birger och det blir han som till slut som vid sin farfars dödsbädd lovar att bygga Svea rige, men Birger som är Birger Jarl uppfattar farfaderns ord som Sverige.
Jan Guillou skriver så levande och lysande att ibland kan man tycka att man befinner sig i 1200-talet
Att lyssna till ljudböcker är ett sällskap och dessutom kan man göra lite "nytta" under tiden. Jag brukar stryka, diska och nu har jag tagit mig an garderoberna i hallen, allt medan Tomas Bolme har läst oförtrutet.
Nu återstår en bok i serien som heter Arvet efter Arn.

Inga kommentarer: