torsdag 6 mars 2008

Jag deltog inte heller....


bild:www.brennball.de
Nu kommer det ytterligare en sanning om mig själv. Den tredje i ordningen. Idag har magister Björklund kommit med förslaget att alla elever ska delta i samtliga ämnen i skolan. Det gäller även invandrarflickor som nu kan få avstå från t ex gymnastik och sexualundervisning för att familjerna inte tillåter detta. Rätt eller fel?

Då kan jag berätta att när jag gick i skolan på 50-talet behövde jag inte heller delta i ämnet gymnastik. Eftersom den enda gymnastik som fanns att tillgå var dåtidens brännboll. Jag var liten till växten och urusel på att pricka bollen. Killarna som tog ut laget gav helt enkelt blanka fan i att välja ut mig. I bästa fall fick jag agera rundningsmärke, det var när det inte fanns tillräckligt med pinnar att ställa upp runt planen. Betyget i gymnastik blev ett streck. När det gällde att lära sig simma var det typ likadant. Det fanns inget badhus utan när skolan slutade i juni skulle vi ut och lära oss simma i havet. Knappt hade isen gått upp så vattnet var iskallt. Jag deltog tre somrar med landsim sk torrsim. Efter tredje sommaren fick jag avge ett löfte om att aldrig visa mig där igen.
Nu har jag berättat två sanningar till, jag är ingen gymnast och jag kan inte simma. Förresten kan jag inte cykla heller.

Inga kommentarer: