lördag 20 september 2008

ESP-seminarium på Folkets Hus

Åsa Westlund


Christina Axelsson

Idag har ESP-lenet haft ett seminarium som hette
”Kan infrastruktur och kraven på tillväxt balanseras mot Europas kommande miljöutmaningar?” Äntligen!!! Jag tycker personligen att EU-frågan får för lite utrymme i våra politiska diskussioner här i Norrtälje. Ser fram emot flera EU-seminarier.

Inbjudna gäster var Åsa Westlund eu-parlamentariker, Christina Axelsson (s)-riksdagen, representanter från Vägverket och Stockholms hamnar.

Blev det några bra svar på rubrikfrågan? Ja, om vi alla hjälps åt så kan det fungera. Men då måste vi dra åt samma håll. Ibland kan jag tycka att gemene man tycker att miljöfrågan är en fråga för politiker och inte för mig som person. Då tycker jag att miljöpolitikerna ska sätta till kraftiga ekonomiska styrmedel när det gäller koldioxutsläppen. Det är det enda som hjälper.

Sen när jag hör Åsa berätta att eu-högerparlamentarikerna vill gå på personbilslobbyisternas linje och sopa miljökraven under mattan blir jag lite mörkrädd. Men det är svårt att få näringslivet-högeralliansen och miljöpolitiken att gå hand i hand.






Inga kommentarer: