lördag 13 december 2008

Sjuka barn ska vara en lönsam affär

Lyssnar på Barnaministeriet på radion. Just nu debatteras den privata barnsjukvården i Stockholm. Hos det nya Martina-sjukhuset kostar det 1400 kr/besök per barn. Om man inte tar en privat försäkring som kostar 4000 kr/år och barn. De föräldrar som inte har råd eller och inte kan visa upp försäkringsbeskedet i dörren får gå hem.
Och detta försvarar moderaterna med att skylla på socialdemokraterna som inte har sett till att bygga ut barnsjukvården.
Barn blir sjuka, barn väljer inte sina föräldrar.
Sjukvården skall vara densamma för barn som har föräldrar med tunn plånbok som till barn med rika föräldrar.
Skam går på torra land när privata läkare och sköterskor ser Mammon som frälsare i barnsjukvården.

1 kommentar:

Anders sa...

Jag gråter blod. Jag gjorde illa nacken i en svår olycka i USA en gång. Det första man frågade mig när jag kom fram till närmaste sjukhus.
- vilket försäkringsbolag har du?

Där låg jag med fixerad nacke och visste inte om den var av. Jag hade inga pengar. Jag hade försäkring.

Mitt blod isades - och nu håller Moderaterna på att införa ett sådant hemskt system i Sverige...

(Mina kamrater skramlade ihop pengar, vi fick råd att röntga min nacke, samt fixera den. Jag hoppades kunna flyga hem till Sverige för ev operation. Lyckligt nog visade det sig bara vara muskulära skador. Mitt skelett var intakt).

* * *
För att väcka oss - och sverige, har jag börjat göra smått provocerande valaffischer som jag har föreläst om i arbetarkommuner, men nu också börjar lägga ut på min blogg. Kom gärna förbi och tyck till. Det är vi gräsrötter som ska formulera politiken - och ställa frågorna.