söndag 29 januari 2012

Bysop

är ett nolaskogsuttryck när man hellre ute på byn än hemma. Idag har det varit en sån dag för mig. Först gick jag till Folkets Hus och stod i cafeterian mellan 11.30-16.30.
bild: http://www.folketshusnorrtalje.nu/

Gick hem och fick i mig lite mat. Christina kom och hämtade mig och vi var på bio och såg Simon och ekarna. Det är väl den mest välgjorda och fina och starka film jag har sett på många år. Filmen bygger på Marianne Fredrikssons roman med samma namn och handlar om adopterade halvjudegossen Simon som hellre läser böcker och vill gå i läroverk än att följa sin Socialdemokratiske pappas råd och bli en riktig arbetare med valkar i händerna. Simon blir kamrat med en annan judepojke i läroverket, sen bryter kriget ut.
Helene Sjöholm har rollen som Simons mamma, hon gör det lika bra som hon sjunger.
Alla vet vi vad som hände med judarna under Hitlertiden. Och aldrig ska vi glömma.

Inga kommentarer: