tisdag 3 januari 2012

Inte den jag trodde


När jag var sådär ca 10 år fick jag en bok i julklapp det var en "Fembok" av Enid Blyton, sen blev det fler böcker vid födelsedagar och jul. Oj, vad jag älskade dessa böcker, och vad jag beundrade "tanten" som skrev böckerna.
Men nu har "fjädrarna fallit", idag visades reprisen av filmen Den sanna Enid Blyton och visade en helt annan sida av författarinnan än den bild jag hade målat upp. En totalt känslokall kvinna som var mer intresserad av beundrarbrev och beundrande okända barn än av sina egna. De två döttrarna får en kammarjungfru ta hand om och sen blir dom skickade till internat. Sin första man skickar hon iväg och gifter om sig med en kirurg.
Slutet på filmen? Jag hörde att hon fick alzheimer innan hon dog, jag såg inte slutet för jag somnade i soffan efter en "hård" arbetsdag.

1 kommentar:

Klimakteriehäxan sa...

Visst blir man besviken!!! Jag såg också reprisen, inklusive slutet (och har just bloggat om den).
Hon dog av cancer.