torsdag 12 januari 2012

En ny radio


Sjunger Orup, och en ny radio (den gamla har tatt slut)  köpte jag idag på Elgiganten. Grann-Lena och jag följdes för att titta på en ny TV, en HD-tv. Varför? Jo, Brf Konvaljen har bytt operatör och Felia, förlåt Telia heter det visst har varit och installerat fiber och digital-TV. Jag fattar inte varför man byter bästa Tele2 mot det sämsta i Sverige. Tele2 har fungerat utmärkt, billigt och bra. T ex, jag abbonnerar på en extra kanal RaiUno och betalar 19 kr i månaden till Tele2. Naturligtvis vill jag behålla den kanalen och Telia är lite dyrare i abbonnemangskostnad, 29 kr i månaden. Men när räkningen kom får jag också betala 49 kr i mån i krypteringsavgift. I stället för 19 kr blir det 78 kr per månad. Tala om utsugarföretag.
En kväll ringde en rar gosse från Telia och undrade om jag ville byta bredband också. Följande samtal utspann sig:
T = men du vill väl i alla fall ha ett snabbare bredband?
M= nej, jag är arbetslös och har inte så bråttom med uppkopplingen, och dessutom har jag inte råd med dyrare bredband.
T= men din fasta telefoni vill du väl byta till Telia?
M= först vill jag höra vad du har för priser till utlandet.
T= ja, jag vet inte riktigt, ska titta.
Efter en stund kom gossen tillbaka och berättade om utlandssamtal till fast telefoni och mobil.
M= jesses, det blir så mycket dyrare, hur kan det komma sig?
T= vi har bättre kvalitet
M= nu förstår jag inte riktigt, vad har det för betydelse när jag ringer till Italienska operatören
T= det vet jag inte. Men vill du ha några tilläggskanaler till TVn?
M= nej tack, den jag redan har beställt är sju ggr så dyr som Tele2, men kan du ta bort en kanal till mig?
T= vilken då=?
M= TV4, den vill jag inte ha och jag lyckas inte ta bort den i menyn
T= nej det kan jag inte
M= ok, då blir det inga affärer
Och..... för två kvällar sen brakade Felias box ihop. Har kopplat upp mig till Tele2 igen fram till 31 januari då släcks den ner.

Inga kommentarer: