torsdag 29 mars 2012

Ett tips till högerregeringen


Gör gemensam sak med Tolgfors och avgå. Saknad av? Ingen

Klipp ur Dagens Nyheter:
Försvarsminister Sten Tolgfors avgår på egen begäran, uppger statsministerns pressekreterare för TT.
Klockan 11 kommer statsminister Fredrik Reinfeldt att hålla en presskonferens tillsammans med den avgående försvarsministern.
Beskedet om Sten Tolgfors avgång kommer efter en tids intensiv debatt om försvarsministerns inblandning i vapenaffärer med Saudiarabien. Det var Sveriges Radios Ekoredaktion som avslöjade att svenska myndigheter och företag haft långt gångna planer på att bistå saudierna med att bygga en vapenfabrik.
Citat från avgångstalet www.expressen.se
Att vara försvarsminister är inget jobb som man enkelt tar, det är inget som man enkelt har, och det är heller inget jobb som man enkelt lämnar. Men jag berättade för statsministern i förra veckan om att jag ville lämna som försvarsminister. Mediedrev är inget en fyraårig förstår, men han ser hur mamma och pappa mår. Om jag får ta en annan liknelse: när tvååringen slutar peka på tv:n när pappa är med, och i stället stänger av för att han vet att det innebär trubbel, då inser man att det har konsekvenser för den ena familjen och det egna livet. Jag var klar över redan när det här inleddes att jag hade nått min gräns med hänsyn till mig själv och min familj. Det hade statsministern och jag talat om. Så här har jag resonerat. Det finns inget spel bakom avgången.

Inga kommentarer: