fredag 2 mars 2012

Kränkt och förnedrad av sysselsättningsfasen

Idag har jag varit på information om sista utvägen till den ultimata förnedringen i en människas arbetsliv. Nämligen Fas3 eller som högerregeringen kallar den numera "sysselsättningsfas". Det innebär att när alla andra vägar till heltidsarbete och fast anställning är borta då ska du förnedras ut till en arbetsgivare som får betalt för att du bugar och bockar och niger för att få komma in och göra en sysselsättning.
För min egen del jobbar jag som timamställd i växeln på Norrtälje sjukhus. En timanställning som jag är mycket stolt över och får en social kontakt utöver arbetet jag utför, allt ifrån enhetschef till växelhäxor. Men för högerregeringens krav på mänskligheten räcker det inte. Jag ska ut och "sysselsätta" mig. Till en arbetsgivare som får 5000 kr i månaden för att hitta uppgifter som inte annars blir utförda. Det blir ju en bra merit i cv:en. Slaskjobb. Tack och lov har jag en fantastiskt bra handläggare på AF i Norrtälje Fredrik, som fattar vad jag pratar om. Och tack och lov har jag en enhetschef i växeln på Norrtälje sjukhus som jag tror uppskattar det jobb jag utför och är tacksam för min insats. Jag har ytterligare en uppgift att ingå i ett projekt med Tiohundra AB och att skicka ut brev och ringa till läkare i Stockholms län och "ragga". Ett jobb som jag tar på största allvar.
För den person som idag informerade om de "nya" regler som har framkommit, hade hon uppfattningen om att det var Försäkringskassan som hade ändrat reglerna och inte Regeringen. Hur informerad är hon? Att till ett 20-tal fas3 personer berätta om falsarier och inte nämna att det är högerregeringens helomvändning för att inte ministern skulle bli anmäld till KU för "olydnad" framgick inte.
Byt ut den personen genast innan det blir fler fatala misstag för människor som sitter och "darrar" och ser sin värdighet flyga all sin kos. Det handlar om att Arbetsförmedlingen har anställda som kan förmedla informationen till oss som redan är "utslagna", det kunde inte den människan idag. Tvärtom, hon var totalt inkompetent. Hon hade en teori om att vi kunde ta med oss påsen med Arbetsförmedlingens "logga" som matlådepåse. Vi som inte har råd att köpa mat, utan måste ta med matlåda för att överleva på en arbetsplats som får betalt och som utnyttjar situationen,

1 kommentar:

narran sa...

Lite bloggtips till dig i fall du inte redan känner till dom. http://helgavonpitbull.wordpress.com/ http://fasan.svenskablogg.se/ http://fasorna.blogspot.com/