lördag 3 mars 2012

Matlådepåse för Fas3, fattigdomsstämpel

Sömnen vägrar infinna sig. Sydnytt, Väsnytt, Mittnytt rullar fram på SVT24, för mig ett sällskap att skingra tankarna. Hela tiden mal tankarna om informationen från dagens AF-besök. När jag börjar sortera innehållet i vad som kvinnan informerade om. Det kändes ända in i hjärteroten hur illa omtyckta vi är som har hamnat i den situationen. Hon tog alla chanser att "trycka till" och förmedla att det är Arbetsförmedlingen och som bestämmer, i själva verket är det Högerregeringens politik, en politik där ideologi går före välfärden. För en högerregering har "bidragstagare" alltid varit samhällets bottenskikt. Är man inte ung, frisk, snygg, välutbildad och har en fast anställning med bra betalning. Då är du ingenting värd.
Egentligen ska jag inte klaga, det pågår krig i världen, människor lider, är glad för Jan Eliassons nya uppdrag i FN, Den mannen kan göra underverk.
Kanske bestämmer jag mig för att bli "volontär" i Röda Korset.

Inga kommentarer: