fredag 2 november 2012

Norrtälje-Örnsköldsvik tur och retur

Förra fredagen tog jag Y-buss upp till Örnsköldsvik för att hälsa på syster Viveca och svåger Folke.
Jag gillar inte att åka buss men pga ekonomin och att de flesta tågen på Bothniabanan är inställda fick det bli buss.
Väl utrustad med ljudbok och bärbar cd-spelare, korsordstidningar och pennor, äntrade jag bussen kl 13.00 från Cityterminalen. Satte mig och laddade cd-spelaren (inte använd på flera år) och väntade på att Tomas Bolme skulle börja berättelsen av Jan Guillous senaste bok Dandy.
Ingenting hördes och jag började trycka på några knappar, det resulterade i att knapparna sprätte iväg på bussgolvet. Jaha, plan 2, tidningar med korsordsbilagor. Började kryssa ivrigt när pennan slutade fungera (nyinköpt) i Hudiksvall och då började det snöa. Humöret var inte på topp kan jag säga.
Nu är inte E4 upp till Norrland mest känd för sin bedårande utsikt utan tvärtom känd för den tristaste E4-vägen i Sverige. Tittade ut genom fönstret medan det fortfarande var ljust ute, viltstängsel, viltstängsel. Mao 60 mil viltstängsel. Höga Kustenbron till all ära, men mörkret hade fallit och det snöade ymnigt när bussen körde över bron.
Men fram till Ö-vik  kom jag vid 20.30 och Folke mötte mig vid busstation. Då var det säkert en decimeter snö..
Snäll syster mötte mig i dörren och hade lagat till en fantastiskt god kycklingpaj. Dagarna gick fort, vädret ställde till en del förtret, bl a blev det ingen träff med barndomsvännen Kerstin. Kyla och snö och regn gjorde vägarna oframkomliga.
En och annan utflykt blev det i alla fall, besökte mina föräldrars grav. Träffade kusin Leif med fru Carin, det var roligt. Träffade bb-kompisen Siv över en fika, det var roligt.
De fyra dagarna kan sammanfattas som trevligt och roligt.
storasyster Viveca och
 
svåger Folke
Utsikt över Örnsköldsvik, sett från Varvsberget

Inga kommentarer: