lördag 20 augusti 2011

Historien om diskbänksblomman



Förra hösten när blomsäsongen var över ställde jag den utblommade fula pelargonian på diskbänken. Provade först i köksfönstret men den blev så lessen att jag flyttade på den.
När Ewa och Gennaro kom till Norrtälje i julas blev hon så faschinerad av den knappt gröna växten att hon tog bild på den. Då såg den lite annorlunda ut än på denna bild.
Döm om min förvåning när den i mars-april började växa och gröna blad formligen slogs om utrymmet, ingen ny jord har den fått men kranvatten. Och nu måste jag visa Ewa bilden på resultatet.
Sämre har det gått för den "nya" fula pelargonian som jag köpte. I min iver att få den att blomma köpte jag ekologisk växtnäring. Den var definitivt inget bra, för nu har blomstackarn tappat alla blad, det finns bara långa stänger med ljusrosa blommor. Papperskorgen nästa.

1 kommentar:

Ewa sa...

Haha! Underbart. Om vattnet i Norrtalje inte gar att dricka sa innehaller det dock vissa goda naringsamnen for pelargonier. Vilken affarsidé! Tappa upp det pa flaska och salj dyrt som pelargonvatten. Finns sakert en marknad for det!