tisdag 18 december 2007

Ny valuta i sikte


Jag betalar hellre med euromynt än svenska mynt med bild av kungen

Äntligen! Ett positivt besked om euron och EU-medlemsskapet. Så här skriver DN idag:
Minskat motstånd mot euron
"Motståndet mot att byta kronan mot euron minskar bland svenska folket. Samtidigt är nu en majoritet av svenskarna för EU-medlemskapet. "
Själv är jag en ivrig påhejare för att införa euron i Sverige, kan inte riktigt förstå motståndet. Fegisar? Sverige har en bra kontrollinstans i Riksbanken men ändå är motståndet massivt. Kanske på väg att förändras. Hoppas. Jag hoppas oxå att när Mona Sahlin blir
(s)tatsminister, senast 2010 inför euron. Behövs ingen folkomröstning.

2 kommentarer:

Per Johansson sa...

Det är inte så mycket att yvas över. Ser man bakåt har opinionen legat på ungefär samma siffror ända sedan folkomröstningen. Vad vi behöver är en rejäl omsvängning, men den nuvarande regeringen är knappast kapabel att leda någon sådan.
I Danmark är opinionen tvärtom sedan lång tid, så där lutar det åt att det blir en ny folkomröstning, och det kanske skulle påverka folk i Sverige.

Unknown sa...

Men jag är inte så bortskämd, jag gläds åt det lilla