torsdag 6 oktober 2011

En man värdig Nobelpriset i litteratur

GRATTIS

Äntligen ropar jag, när Peter Englund stod vid den välkända dörren i Börshuset och berättade att Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i litteratur. Denne poet, världens bäste i mina och tusentals andra ögon fick "lön för mödan". Hans dikter är översatta på 60 språk. Lite snopen blev jag när TG1 på RaiUno hade den goda smaken att berätta om Sveriges litteraturpristagare.
Ända sen jag blev med dator har jag i varje tidningar där man fick rösta, alltid klickat på Tranströmer. Och nu har det blivit verklighet.
I april i år fyllde han 80 år, och trots att han drabbades av en stroke på 90-talet är han fortfarande aktiv med musik och poesi.
Det som är så fantastiskt med Tranströmers skrivkonst är att man kan slå upp vilken dikt som helst och läsa ett stycke och bli lycklig hela dan.

"Tre svarta ekar ur snön.
Så grova, men fingerfärdiga.
Ur deras väldiga flaskor
Ska grönskan skumma i vår."

Inga kommentarer: