torsdag 3 januari 2008

Ensam är (inte) stark


Det trygga socialdemokratiska folkhemmet för alla har alliansregeringen lyckats rasera efter bara ett år vid makten

Ensam är stark sägs det. Jag vet inte vad uttrycket ursprungligen kommer ifrån. Men jag kan konstatera att det stämmer inte riktigt på mig, åtminstone inte fysiskt stark. När jag skulle handla hem mat inför helgerna bad jag Kristian om skjuts till och från Coop. Tack Kristian. Jag fick be Ewa och Gennaro om hjälp att fixa i ordning tunga kartonger i källarförrådet. Tack Ewa och Gennaro som också hjälpte mig med andra saker som jag inte fixade själv.

Nu kommer Jenny Tunedal att publicera sina dikter om ensamhet där hon tar upp människors rädsla för ensamhet. Hon skriver bl.a.
- Vi har inte längre något folkhem som tar hand om oss, säger Jenny Tunedal. De starka klarar sig tack vare sina privata skyddsnät, men de svaga riskerar att bli utstötta. Ensamheten har blivit väldigt farlig för den som är fattig eller sjuk.
- Det är bedrövligt att begreppet solidaritet numera betraktas som så mossigt och corny. Egoism och självupptagenhet premieras, och det anses fult att vara beroende av andra. I stället för "frihet och självständighet" borde vi kanske säga "ensamhet och ödslighet". Och nej, jag är inte med i "det nya arbetarpartiet".

Så rätt hon har. Ensamheten har blivit en farsot i samhället med alliansens politik. Jag tänker i alla fall läsa boken när den kommer ut i mars i år.


Inga kommentarer: