onsdag 30 januari 2008

Jobb och utvecklingsgarantin

Så heter den av alliansregeringens senaste satsning på att få ut oss gamlingar i arbete. Självklart vill jag ha ett jobb och visst kan man tycka att det låter fint med "garanti". Den garantin ger jag i själva verket ingenting för. Det är bara ett spel för gallerierna.
Så här skriver Konsumentverket om vad garanti innebär:
"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. "
I dag har jag varit till arbetsförmedlingen och skrivit in mig i detta projekt som är ett samarbete mellan försäkringskassan och a-kassan. Det är samma pengar men olika utbetalare. Jag skickar in mina papper till a-kassan som i sin tur rapporterar till fk som sedan i bästa fall betalar ut "bidraget" till mig.
Nu ska jag på informationsträff på Folkets Hus den 4 februari för att påbörja en 8-veckors kurs i "självförverkligande", få bättre självförtroende och självkänsla och delta i friskvård och data. Det låter bra och jag ska väl inte döma ut Utbildning Nordost innan jag har provat på. Det positiva är att det är i ABF:s regi och att jag får gå till Folkets Hus de dagar jag inte jobbar på sjukhuset.

Inga kommentarer: