måndag 2 juni 2008

SjukhusBonus

Nu när den allmänna sjukförsäkringen i realiteten försvinner, det är ett fåtal sjuka som kan få del av alliansens nådegåvor. Nu gäller det att skrapa med foten och med mössan i hand bocka hos socialsekreteraren när vi vill ha tillbaka något av den skatt vi betalar.
Då duggar privata försäkringsalternativ tätt. Det senaste fick jag med posten idag. SjukhusBonus.
Inledningen på brevet: "Det är aldrig kul att råka ut för en olycka, vare sig du cyklar omkull i Norrtälje eller snubblar på trottoaren i New York".
Redan där är det fel: Jag kan inte cykla och äger ingen cykel och att snubbla på nån trottoar i New York är en omöjlighet för det finns inte i min sinnevärld att jag skulle åka till New York.
Jag ska få följande förmåner:
Du får pengarna utöver eventuell ersättning från andra försäkringsbolag
Du behöver inte lämna en hälsodeklaration
Du får 2700 kr för varje dygn du ligger på sjukhus i Sverige, upp till 365 dygn.
Du får 8700 kr för varje dygn på sjukhus utomlands, i länder som omfattas av försäkringen i upp till 30 dygn.
Det låter ju bra. Undrar vilket privat lyxsjukhus som menas. Men när du vänder blad och läser viktiga undantag och allmänna villkor så framgår det tydligt vad det är som gäller.
Att det inte är för oss vanliga arbetare är uppenbart, men för den som är på Teneriffa och spelar golf och får golfbollen i skallen kan göra sig en förmögenhet. Allt enligt SjukhusBonus.

1 kommentar:

AliceSF sa...

Vad menar du med "Att det inte är för oss vanliga arbetare är uppenbart?" Jag har själv läst om försäkringen och den verkar gälla på jobb såväl som fritid och skola så länge olyckan inte är självförvållad. Olyckor kan väl hända även oss som är hemma som jobbar? Jag kan därför inte hålla med om att den bara täcker de som åker till ställen som Teneriffa. 2,700 kr är ersättningen här i Serige - det tycker jag är mycket bra ersättning för de premier de har. Jag tror dessutom inte detta gäller för att betala dyra privat sjukhus, utan gäller för att du skall kunna täcka typ förlust av inkomst etc. Det står ingenstans att den betalar till sjukhuset för avgifter, utan att den betalar ut till dig. Det säger mig att det går att vara på vilket sjukhus som helst så länge du går till legitimerad läkare...men det är självklart.

I alla fall....ville ge en tankeställare. Man ska inte dömma innan man noga vet vad man pratar om. Dessuto, vilken försäkringen har inte untantag?