torsdag 16 september 2010

Jag skulle skriva om valstugan

Men kom av mig. Eftersom jag har raderat Tv4 både ur min sinnevärld och min tv-box, tittade jag på SVT och Debatt. Nalin Pekgul, S-kvinnors ordförande, debatterade med SD. Jag har hört fragment av SD:s muslimhat men detta, skrämmande, rasistiskt. Att dom vill stoppa all invandring har jag förstått. Bevisligen vill dom inte ha ett mångkulturellt samhälle, och nåt sånt samhälle finns inte i hela världen. Möjligtvis på månen. Men att lyssna till det uttalade hatet om muslimerna fick mig att tappa andan. Hur tänker dom? Han hade inga argument över huvud taget annat än att dom har slutat servera fläskkött på någon förskola i Sverige.
Nu är risken stor att vi får in rasister i Sveriges riksdag. Ska det bli stöveltramp i maktens korridorer?
Jag har alltid beundrat Nalin och hennes kamp för ett rättvist och solidariskt och jämställt samhälle och efter kvällens program kan jag inte annat än ödmjukt ge henne en stor eloge för hennes kraftfulla beskrivning av verkligheten.
Den som fick inta försvarsställning var SD.

Inga kommentarer: