fredag 4 april 2008

Fråga a-kassan

+

= Goddag yxskaft

I min iver att få betala a-kassa har jag mailat "fråga a-kassan" för att få information om hur mina arbetade timmar redovisas för att jag skall kunna betala rätt a-kasseavgift. Svaret blev då: "För att du ska ha rätt till ersättning måste du prata med en handläggare". Jo, jag tackar. Denna gång handlade det inte om ersättning, utan om att jag ska betala. Jag ska skriva ett nytt mail och fråga om vilket väder det blir nästa vecka.
I går ringde jag till a-kassans handläggare i Östersund för att få den rätta informationen. Blev omedelbart omyndigförklarad av gossen som svarade.
Han undrade: varför ringer du till mig? Vad vill du egentligen? Vem har bett dig ringa? Sån`t vet jag ingenting om. Jag kan inte hjälpa dig. Ring till nån annan.
Jag blev ganska ställd och undrade först om han visste vem jag skulle vända mig till. Ytterligare helt oförstående varför just han skulle svara på min fråga. Då sa jag bara: tur att du är i Östersund och inte i Norrtälje, för skulle du bli sjuk och ringa till sjukhuset är svaret givet: varför ringer du till mig? Jag kan inte hjälpa dig.

Ringde sen fk och det var bara 92 före i kön. Kom äntligen fram och fick ett direktnummer, denna gång till fk i Östersund!! Gemensam service. Den gossen visste heller ingenting om hur jag ska betala min a-kasseavgift. Bara att om jag inte betalar får jag ingen ersättning de dagar jag inte jobbar.

Tog genast kontakt med Handels centralt. Där har jag fått ordentliga svar och vet hur jag ska gå till väga. Tack Handels.

Inte utan att man önskar att när Littorins anställda blir arbetslösa efter valet 2010 får dom samma helvete med nya reglerna som deras arbetsgivare har infört. Men har dom tur blir det kanske jobb som a-kassehandläggare.



Inga kommentarer: