lördag 12 april 2008

Mellan Alm och Syrén



Vill inte lägga in en bild på dessa två ynkliga herrar så jag väljer i stället alm och syrén i stället.

Jag vet inte mycket om svenska försvaret. Vet att försvaret kostar en massa stålar och att dom gör av med ännu mer. I nuläget är väl försvaret konkursmässigt. Dags att privatisera? När alla statliga bolag är slutsålda kanske Odell säljer försvaret. Vem vet.
Men efter att jag sett Uppdrag granskning den 2 april som handlade om tortyren av Josef blir jag upprörd, lessen och förbannad. Ett stort antal potentater inom försvaret har känt till denna kränkande behandling i snart fem år men det svenska försvaret har hemlighållit vad som hände under den svensk-franska operationen.
Sekretess sa Syrén på en presskonferens. Det är alltså en sak mellan Hans Alm och Håkan Syrén.
Den pensionerade chefen för fallskärmsjägarskolan, Torbjörn Elming, säger i programmet
- ÖB blev informerad om den här händelsen i juni 2006. Det bekräftade Håkan Syrén i december 2007 vid ett tillfälle när jag besökte honom. Man har fördröjt och fördröjt det hela och helst velat sopa det hela under mattan, säger Torbjörn Elming.
Däremot skickar Hans Alm en rapport till ÖB och inte ett ord nämns om tortyren.
Ska detta kallas fredsbevarande insatsstyrkor? När högsta befälet ingår en "pakt" med det högsta befälet i franska insatsstyrkan. Så kallad "gentlemens agreement". Skamligt på högsta nivå. Ynkedom.

Nu är eländet i Tchad, men ska skickas hem när han har ersatts av "lämplig" ersättare. Man håller sig för pannan.

1 kommentar:

david santos sa...

Excellent!
Very nice post.
I loved this blog.
Have a nice weekend.