tisdag 8 november 2011

Min italienska kurs

Måste vara den bästa i Stockholm med omnejd. ABF Stockholm har lyckats med att anställa den mest pedagogiske och kompetente och ett geni som heter Mihai. Han lär oss inte bara italienska språket, han lär oss Italiens historia, allt från Columbus, kungar och drottningar, fascister, kommunister, hur och varför det har blivit så på olika platser och han har många roliga och ironiska berättelser om Berlusconi. Till eftermiddans läxa hade vi en artikel om riksdagsledamoten Fabio Gava som röstar som han vill i parlamentet och inte alltid som Berlusconi vill. Jättesvår att översätta. Men jag gjorde så gott jag kunde, det hade Kerstin och Nils och Pilar också gjort. Döm om min förvåning när innehållet i artikeln hade uppfattats rätt. Självklart var allting inte riktigt rätt ordagrant översatt men det mesta. Vi fick så mycket beröm, Mihai erkände att det var en medveten test om hur mycket vi kunde, Och..... vi klarade den. Och med oss hem fick vi en artikel till. Den handlar om ett brev som Italiens president Napoletano har skrivit till 64 chefredaktörer till olika tidningar i Italien. Ska bli intressant att se hur vi lyckas och om vi får beröm. det är alltid roligt
 President Napoletano, för min egen del tycker jag att han är en mycket "gemytlig farbror". Men jag tror och hoppas ändå att han kan sätta press på Berra.

Inga kommentarer: